Doel en visie van onze dansdagen
Het is onze missie om met onze dans-theaterdagen leerlingen kennis te laten maken met verschillende vormen van non-verbale communicatie, op een speelse wijze in aanraking te laten komen met verschillende facetten die horen bij het maken van een voorstelling, en door middel van samenwerking en respect voor elkaars mogelijkheden tot een gezamenlijk eindresultaat te komen.
Dat doen we door leerlingen in workshopmatige sessies op een laagdrempelige manier samen met academisch geschoolde docenten, die veelal zelf een actieve danscarrière achter de rug hebben een voorstelling rondom een bepaald thema te laten maken. Deze thematiek kan aansluiten bij één van de voorstellingen van de met ons samenwerkende dansgezelschappen, of aansluiten bij vakoverschrijdende onderwerpen zoals historische, sociaal maatschappelijke of beroepsoriënterende thematiek.
Het doel van deze dans-theaterdag is de leerlingen in één dag het maakproces van een voorstelling te laten doorlopen: van het aanleren van de eerste danspassen tot aan het uitvoeren van de choreografie voor publiek.
In onze projecten onderscheiden we de volgende competenties:
- Ambachtelijk vermogen.
Binnen het ambachtelijk vermogen kunnen drie deelcompetenties onderscheiden worden: muzikaal dansant vermogen in ruimte, tijd en kracht; fysiek motorisch vermogen; en expressief dansant vermogen. - Vermogen tot samenwerken.
- Communicatief vermogen.
- Het vermogen om zich te presenteren. Zie ook dit artikel